fredag 12. juni 2009

Begynner å bli lei nå..nov.2005 / aug-sept 2008

1.11.2005. Min eldste datter fyller 22 år i dag,gave er sendt og gratulasjonstelefonen tas på kvelden. Det er rart som årene går..

En dag fri fra lege og sykehus,så er det i gang igjen..akkja..er litt lei av alt maset etterhvert..og det blir ikke mindre av det heller...

2.11.2005. Kl. 9.40 har jeg den månedlige timen hos fastlegen min. Samtale og blodprøve før neste cellegift om 2 dager. Godt å komme til legen min og kunne snakke om alt som opptar og bekymrer meg. Få lov til å grine litt og lov til å være litt sint og lei..

Utpå dagen får jeg telefon fra sykehuset. Må komme inn til kreftavdelingen for å ta blodprøver til den gastroskopiske operasjonen i morgen. Prøver å forklare at jeg nettopp har vært hos legen min og tatt blodprøver,men det er ikke de samme,så jeg må komme inn og ta noen fler. Akkja,det blir stikking igjen,for andre gang på en dag..

Klokken er 15.00 og jeg møter opp hos "stikkedama" på kreftavdelingen. De har heldigvis en egen,så vi kreftpasienter slipper å stå i den vanlige milelange køen for blodprøver. "Stikkedama" er også fantastisk flink til å treffe håpløse cellegiftårer,så det er veldig betryggende å gå til henne. Hun bruker også babynålen,altså den tynneste.. Har funnet ut det etterhvert at den gjør mye mindre vondt i såre blodårer..

I blodprøven som ble tatt for cellegiften viser det seg at de neutrofile granulocyttene,immunforsvaret, ligger på 0,9... 0,4 fra isolat,grensen der er 0,5.. Ellers er de godkjente for cellegiftkur.

3.11.2005. Møter fastende på sykehuset klokken 8 og blir gjort klar for gastroskopisk operasjon,får også en beroligende tablett før de begynner. Har hatt en gastroskopisk undersøkelse en gang før så jeg kan tenke meg hvordan dette blir..

Etter en stund blir hals og øverste del av svelg sprayet med bedøvelse før de begynner å føre slangen nedover.. Det er like ubehagelig som jeg visste på forhånd ja..

Jeg brekker meg hele tiden helt til slangen er nede. Hører fra de rundt meg at det har blitt en blødning,men de får stanset den. Når de skal begynne å "rote" rundt der nede får jeg mer og mer vondt og jeg hører at de må gi meg mer og mer av ett eller annet. Eneste mulighet jeg har for å signalisere at det er vondt er å klappe på madrassen jeg ligger på,så husker jeg ikke mer før jeg våkner på oppvåkningen.

De hadde desverre ikke funnet noen gallesteiner under denne gastrokirurgien. Blir liggende der 1 time til jeg blir overført til 1k hvor jeg skal ligge til observasjon pga blødningen og cellegift neste dag.
-------------------------------------------------------------------------------------------
August 2008. De to første ukene i august blir familiekos hjemme på terrassen frem til skolen begynner.

14.8.2008. Dagen jeg trodde at jeg ikke skulle få ta del i er her.. Minstejenta skal begynne på skolen! Tenk at jeg skulle få lov til å oppleve dette også! Det er med en stor klump i halsen vi går mot skolen med begge skoleungene våre.

Førsteklassingene blir tatt høytidelig i mot av rektor og vi tar del i de to første skoletimene før vi voksne går hjem. Jeg har mest lyst til å sette meg i grøfta og gråte på vei hjem.. dette er stort og tungt for meg. Men alikevel en stor seier!! Tenk at jeg fikk oppleve dette også.. I mine tyngste stunder hadde jeg ikke trodd dette....

16.8.2008. Min yngste gutt fyller 8 år i dag!! Dagen blir feiret både med familie og klassevenner. Barneselskapet blir på Metro Lekeland,ungene er storfornøyde,mens en trett mamma slipper alt ekstra arbeid som et barneselskap medfører. Deilig!!

En morsom kommentar fra en klassekamerat; I fjor hadde dere selskap på Mc Donalds,i år er det Metro Lekeland..,hva blir det neste?? Legoland?? Den var strålende,en virkelig oppmuntring for en mamma med litt dårlig samvittighet for å flytte selskapet ut av huset...

18.8.2008.Oppmøte 8.30 på sykehuset for skjelettscintigrafi,røntgenbilde av hele kroppen. Det som er så kjedsommelig med denne undersøkelsen er at man først møter opp for å få satt inn uran som kontrastvæske. Så må man gå og sulle som en radioaktiv isotop fra 2-5 timer før man får tatt bildene. Kjedelig. Noe må man finne på i ventetiden...shopping.


19.8.2008. Så er det til legen for blodprøver igjen. Etterpå er det fysioterapi og fotpleie. Deilig!

22.8.2008.Time hos KBK kl 13.30. Er spent på svaret fra den siste skj.sci og resultatet på denne var at det var relativt uendret utbredelse av kreften. Gode nyheter! Det gir meg lengre tid å leve!! Alt positivt er et pluss!!

September 2008. De to første ukene av september har vi fremdeles sommer!! 20 gr den 11.9!

24.9 har jeg time hos legen min på KBK igjen kl 9.30. Har hatt endel høyresidig hodepine,blir veldig trett om kvelden og høyre øye faller igjen av seg selv..Skummelt. Har også hatt endel nevrologiske plager. Blodprøvene er normale.

Legen lurer på om dette kan skyldes kompresjon av nerver. Han bestiller MR rygg og hode. Så er det bare å vente..igjen... og se hva de finner ut..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar