lørdag 5. desember 2009

Kun ny del:oktober,november og desember 2009

1.oktober 2009. Min sønn og jeg gjør oss klar for ukens siste tur. (3.oktober drar han til sjøs igjen som matroslærling,4 uker til han er hjemme igjen..snufs.) Denne gang er det Selvikstakken som skal til pers.. Om turen står det skrevet at: terrenget er ganske ulendt og til tider ganske luftig.. Beregnet tid ca 5-6 timer inkl pauser..

Dette ble til nå, vår største prøvelse...Turen opp gikk ganske så greit,selv om det var ei tøff løype ja.. Det var en ganske kald tur,overskyet og litt vind..men på toppen var det en fantastisk utsikt og rester av snø.. Vi hadde oss en vel fortjent matpause til en fantastisk utsikt over Høgsfjorden,Lysefjorden og Strandalandet.

Etter at jeg hadde tatt meg et raskt klesskift oventil i et 2 minutts solgløtt,forøvrig kald vind rundt 0 gr,satte vi i gang med returen. Man kan velge å gå samme vei tilbake eller å gå i en null og komme inn på samme løypa igjen...

Min sønn ville gå den andre veien og jeg ga meg motvillig.. Skulle aldri gjort det..Vi gikk feil og måtte returnere da jeg fant ut at vi var på full fart i feil retning,men på merket sti.. Vi hadde antagelig havnet på Bynuten hadde vi fortsatt litt til..dette var da selvfølgelig i et klatrefjellsideroppognedogoppogned-terreng. Da vi kom tilbake til pauseplassen var vi allerede utslitt etter all klatringen og hadde gått i 1 time og ett kvarter...

Heldigvis gikk det nedover,men det var et drøyt stykke å gå rundt alle de vannene vi måtte..på sti mellom trær og stein..og blaut myr som sugde føttene til seg.. Etter en stund begynte det selvfølgelig å regne også,det ble jo ikke bedre av det..det var rett før vi ringte etter redningshelikopteret på slutten.. Har aldri vært så glad for å se igjen bilen min noen gang... Det ble årets tur med stor Å!!!! En tur jeg sent vil glemme..

De neste dagen har vært noe roligere ja..hihi,tok litt tid å komme seg igjen,men var på trening allerede dagen etterpå..ingen skulk her nei...

16.10. Zometa igjen.Mens jeg var der kom sykepleieren fra Det palliative teamet. Det er nå 1,5 år siden jeg var der. De har ansvaret for smertebehandlingen min. Da høsten i år begynte hadde jeg egentlig tenkt å ta kontakt med dem pga økte smerter,men etter at jeg begynte å trene forsvant mye av smertene..

Jeg har vært mye plaget av mareritt om nettene,noe som er en av bivirkningene på noen medisiner jeg bruker. Vi ble enige om å fjerne den medisinen og øke en annen,det ga resultater. Nå kan jeg sove nesten hele natten uten avbrudd og vonde drømmer.

Jeg har også fått ny tempurmadrass fra Hjelpemiddelsentralen,det var andre boller,den forrige madrassen har jeg hatt altfor lenge. Man får mye smerter om natten ved metastase til skjelettet,dette blir mye bedre med slik madrass.

Ellers var de glade for å se meg igjen,at jeg så godt ut,og at formen min var så god at jeg hadde overskudd til å trene..Ble enige om ny time,for vurdering av effekt av medisiner.

Siste uke av oktober og hele november har vært slik:
2 syke barn i 1,5 uke.
Friske barn i 5 dager.
2 syke barn helt frem til 22.11 og etterhvert en syk mann helt frem tilslutten av november.
Svineinflluensa,influensa og influensa...hva mer?? Jeg og eldstemann har utrolig nok holdt oss friske....bank i bordet!! Men trent 3 dager i uka har jeg gjort hver eneste uke!!

JUL 2009!! Tenk! jeg er her enda!! Enda en gang skal JEG få lov til å ta fram eskene med adventstake og første julepynt. Da jeg pakket vekk julepynten skrev jeg nøye på alle sekker og esker,for at det skulle være lett for andre enn meg å finne frem i julepynten. Men jeg er jo her!! Tårene triller av ren glede..

Lørdag 28.11 tar jeg og de to minste frem alt som skal frem til advent. Julegardiner,adventstake,røde håndklær og mye mer. Ungene pynter med stor iver..pappa må få opp rutene på vinduene deres ,nå!...de e jo då de` blir jul syns eg,sier den minste frøkna..

Jeg har allerede 48 pakker klar på 2 julekalendre,nyttige og unyttige gaver,jeg er nesten ferdig med alle julegaver.. Men jeg har ikke stresset..de har blitt kjøpt på vei hjem fra trening..en pakke her,to pakker der,det blir fort pakker og julegaver ut av det.. (Praktisk med trening på kjøpesenter,ikke sant!?

Jeg må vite at jeg ikke MÅ stresse i desember..det kjører meg på felgen og jeg blir liggende langflat til langt ut i januar..det gjorde jeg i fjor...men nå har jeg lært..og fridagene mine skal IKKE brukes til annet enn det jeg vil...være hjemme..daffe litt rundt..gjøre ting som er kos..
se på kattene som jakter mus ute på den grønne plenen..eller sommerblomstrene som står i full blomst til tross for et par frostdager og at vi i skrivende stund har desember..jaja..

29.11.2009. Første adventslys blir tent med ungers iver,etter loddtrekning..endelig er tiden her..advent..

1.desember 2009. I dag er det julekvelds for 2.klasse. Minstejenta har gledet seg lenge..de har øvt og øvt... De er kjempeflinke,ikke tvil om at mye arbeid er lagt ned her..

En av sangene deres har et innhold om å være glad..jeg lener meg over til moren ved siden av meg og sier at JEG er glad for å få være her enda en gang..oppleve denne fantastiske tiden vi går inn i med ungene mine..tårene hennes begynner å trille,hun vet jo at jeg har kreft..men det var jo ikke meningen.. men kanskje alle burde tenke litt ekstra etter..ikke ta alt som en selvfølge om at alt skal gå glatt her i livet..det gjør det nemlig ikke..spør meg..ta vare på de gode dagene..de er her..nå...

3 kommentarer:

  1. Utrolig flott skrevet Synnøve! glad for at du får feiret nok en jul med ungene og Odd :)

    Klem Lisa

    SvarSlett
  2. Røranes gått skrevvi. Syns du hi fra før hi besskrevvi ailt så finnt i verset på toppen:
    Livet kommer ikke, livet er.. Hold om, og hold av..
    Vakkert, å så sørgeli sainnt. Her hi vi akkurat fått nok ei knaill-hard påminnels om ett vi ailler veit kerr mårrådan bringe me sæ, av værken sorga eiller gleda..
    Live e ein kronglåt veig. Men, vi hi sjøl ansvar ferr å ta vare på deinn tia vi hi, å å jerra de bæsst utav kvardan:)
    Ønske dæ ei strålanes fin julfeiring, nyt kvar ein dag:) Klæmm Tove

    SvarSlett
  3. Takk for hilsen,Tove.Synd at tiden ikke er bare god hos dere heller.. Derfor er det så viktig å nyte alle de gode dagene man har,takke for dem og ikke ta dem som en selvfølge.. Alt for mange lager seg en hverdag som er så fyllt av arbeid,og stress i fritiden,at når helgen kommer klarer de ikke å slappe av..da kommer hodepine og andre kroppslige reaksjoner.. Jeg har alltid sagt at jeg skal ha så mye TID i livet mitt at jeg skal ha tid til å sitte i stolen og se på fuglene som kvitrer i trærne..noe å tenke på i disse travle juletider?? Julekvelden kommer uansett,selv om tak og vegger ikke er vasket..og hvem ser forskjellen?? Ønsker deg en god juleklem.

    SvarSlett