søndag 15. desember 2013

Julekakebakst...før neste cellegift...

Torsdag 12.12.2013 ...jepp,i dag har jeg en plan om å begynne på julebaksten,må få det unnagjort før neste runde med cellegift...men først må jeg på legesenteret for å få tatt nye blodprøver før jeg skal til onkologen i mårra...men vi har i allefall fått kjøpt inn ingrediensene til det meste av bakeprosjektet,så da er i alle fall det gjort...
...etter middagskvil og middag satte jeg og Småfrøkna i gang med å lage vepsebol...med 2 stk ivrige bakstekoner gikk det unna som bare det...etterpå ville Småfrøkna lage brune pinner,for det hadde de laget på skolen i dag og hun hadde oppskrift...vi hadde alt hun trengte i hus,så hun satte i gang...
...og det ble 2 brett med kjempegode brune pinner...etterpå laget jeg deigen til kakemenner,dobbel porsjon,den skal stå kaldt over natta...kjempegode kaker,og så er det så fort gjort å lage dem...
...da vi var ferdige må jeg si at  det var godt å stupe i seng...vi har tross alt holdt på noen timer for å bli ferdig og i mårra tidlig skal jeg på sykehuset...

Fredag 13.12.2013 ...opp og hopp,sykehuset venter...jeg var der i rett tid og kom inn ganske fort...etter litt diskusjon ble vi enige om å fortsette på den nye cellegifta til tross for sopp mm i munn,tunge og svelg...og det var ikke selvsagt at jeg fikk det hver gang...

...men denne gangen skal jeg begynne på Mycostatin med en gang jeg kjenner antydning til noe for å stoppe et eventuelt utbrudd...så jeg håper det går bedre denne gangen...har jo ikke lyst til å droppe denne cellegifta,utvalget begynner som kjent å bli svært begrenset etter hvert...

...dessverre var jeg der så tidlig denne gangen at kakebua ikke var åpnet,så jeg gikk glipp av lussekattene som lå der i ovnen og så knallgode ut...snufs,der røyk den sjansen til nybakt...

...baking på timeplanen i dag også...i dag er det risboller og kakemann som står på timeplanen...
...kjekt å være to når man skal bake...det går dobbelt så fort nå når ungene begynner å bli så store....
...og her er det ferdige resultatet...
 
...siste oppdrag før vi sluttet av for kvelden var å lage pepperkakedeigen som skal stå kaldt over natta...i siste sekund oppdaget vi at vi manglet noe krydder,så pappa tok på seg skoene og tøfla avgårde nedover gata her til kiwi for å kjøpe...
 
...han hadde 20 minutt ledig i sportsprogrammet sitt,så det skulle han klare...så da han kom hjem var det bare 10 minutt,så var pepperkakedeigen klar til å settes kaldt til i mårra...
 
...neste var riskakene som iallefall er kjapt å lage...smelter bare melkesjokolade i en bolle i mikroen til den er passe mjuk,så er det bare å røre inn puffet ris til den er passe mettet,og legge det i muffinsformer...settes kaldt til kjøling...hvorfor gjøre det mer innvikla enn det...???...mmmmm...

Lørdag 14.12 2013 ...lørdag igjen ja...har ikke tid til å ligge og dra meg halve formiddagen...det skal bakes og Storesøster er på vei til Rogaland for å levere julegavene...i dag er det pepperkakene som skal til pers og det gikk unna det også...
...vi var akkurat ferdig med å vaske opp og vaske over bord og benker da Storesøster kom innom med julegaver...da hun dro videre kjente jeg at jeg var veldig klar for noen timer i senga,det gjorde jammen godt...da var vi ferdig med julekakeracet for denne gang...pjuh...

Søndag 15.12.2013 ...3. søndag i advent...jammen var det en ny søndag igjen...den advent-tida går jammen meg fort...i dag skal ungene til A og G for sin årvisse tradisjon...pynte pepperkakehus...dette har de gledet seg til lenge...

...og endelig er dagen her og her er resultatet...
...her ser det ut som det er trykka mest mulig snop inn i kirkeveggen,men det er vel kanskje litt av vitsen...de gleder seg allerede til å kræsje kirka og trykke innpå...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar