mandag 12. desember 2011

3.søndag i advent og mye mer...

Søndag 11.12.11 ...jaja,så var det jammen tredje søndag i advent allerede...dagene går,gitt...i dag klarte jeg å mege meg ut av senga 9.30...har litt å gjøre i dag også,så jeg kan ikke bli liggende halve dagen...jaja,det er jo helg,da...

...etter den vanlige mårrarunden var jeg og Småfrøkna klar for å lage vepsebol...alt ble gjort klar i går,så det er bare piske egg og sukker,og blande oppi nøtter,kokos og sjokolade som er ferdig hakka opp...den jobben var gjort på null komma svisj,så som vanlig var det steikinga vi venta på...

Her ligger vepsebolene klar i boksen...
...nå hadde vi 30  minutt på oss til å kle oss og gjøre oss klar til Jul på landet,som arrangeres på Øksnevad vid g skole,som er en jordbruksskole...regnet ausa ned og vinden ulte rundt hushjørnet,men vi frykter ikke litt ekte vestlandsvær...er det jul,så er det jul...og dyra er jo innendørs,så vi overlever nok...


Broremann koser seg etter hopping i høyet....
...det ble nesten 3 kjempekose timer med hopping i høyet,sau,kalv,griser og hester...og vi fikk alle tre prøvt oss på hesteryggen,flere ganger...morsomt!!...hiihi...det var ikke så mye folk pga været,og av de som stod i kø var det helst småunger som ville ri på ponnien,så det var svært lite kø på hestene...kjempemorsomt!!!!...


Kjempekjekt...er noen år siden sist,og da holdt jeg tøylene sjøl,men jeg måtte jo prøve da...de voksne skal også ha det morsomt...hihi..



Juhuuu...her kommer mamma....


Broremann våga seg også opp på de stor hestene...ikke bare en gang heller...men så er jo disse ungene godt trent på kamelryggen også da...og de er høyere en hestene...


Småfrøkna i sitt ess...hun ville ikke hjem...hun kunne surra rundt på denne hesteryggen resten av dagen...


Hest og kjerre fikk vi også prøve...ble noen omganger her også,ja...
...Småfrøkna ELSKER dyr og har lyst til å jobbe i Dyreparken når hun blir stor,så vi fant ut at denne skolen var rette skolen for henne med så mange dyr...

Slik sto sau og unge i evigheter...så ut som den var aldeles i den syvende himmelen...ikke tvil om at den fikk kos,rørte ikke på seg i det hele tatt...


Bare blide unger i dag...

For Småfrøkna er selv grisene: Åååå,så søde de va....
...etter å ha spist risengrynsgrøt skulle vi egentlig reist på shopping etterpå,men vi var så våte og kalde,lukta hest og kalv og gris,og ryggen min var litt utav hengslene ,så vi dro hjem isteden....må ærlig innrømme at det var deilig å velte seg opp i kvilekassen og bli værende der ei stund...

...da jeg sto opp igjen sto Småfrøkna klar som et egg(det er hun som er den mest interesserte i baking av ungene)...nå er det risbollene som står for tur...vi bruker verdens enkleste og minst mektige oppskrift på dem...

...det er rett og slett å bruke bare sjokolade(kan være kokesjokolade,melkesjokolade,lys,mørk)...brekke i småbiter og ha dem i passe stor bolle,noen minutter i mikroen på 750 w,da er det ferdig smelta...så er det bare å røre inn puffa ris til sjokoladen er "mettet",legge dem på bakeark eller i muffinsform,noen små,noen litt større...da da!!ferdig!!...


Mmmmm....smaker godt....
...avkjølinga gjør seg sjøl...kan det bli enklere??!!...jeg synes at denne oppskrifta er veldig grei,for både jeg og ungene(og mange andre unger og voksne) synes at risboller med veldig mye ingredienser blir veldig mektige...da er det en smakebit,så blir de liggende på tallerkenen,uspist...ikke kjekt...

...her i huset lager vi bare de julekakesortene som alle liker...alt blir spist opp i løpet av jul og nyttår...det er sjelden at det ligger en kakebit igjen i kakeboksene når jula er ferdig(det har også hendt mer enn en gang at vi ha vært nødt til å lage nye ladninger),så det problemet har vi ikke...lages ikke 7 sorter her i huset,bare 5...

...som avslutning på en koselig søndag i advent står tenninga av det 3. lyset for tur...ungene tenner hver sin søndag,her må det gå riktig for seg...i dag er det Broremann sin tur...


Så tenner vi tre lys i kveld
for lengsel, håp og glede.
De står og skinner for seg selv
og oss som er tilstede.
Så tenner vi tre lys i kveld,
for lengsel, håp og glede.

6 kommentarer:

  1. Hei Synni

    Ja du kan ta pusten fra de fleste. For et pågangsmot du har.Kjempeflink og en fabelaktiv mor.
    Heier på deg Synni.Ønsker deg og dine en fin og ikke alt for hektisk adventstid og en riktig god jul til deg og dine både to- og firbente.
    Ønsker deg også alt godt for det nye året for det fortjener du!
    Følger med deg her på bloggen din men ikke vært så flink til å skrive tilbake.
    Mistet min kjære sønn på 24år brått og brutalt i begynnelsen av oktober og det er en uendelig stor sorg og savn..

    klem fra marit

    SvarSlett
  2. Gokveld er imponert 3kg mel til kakemenner jeg lager av et kilo. jammen mange brett det. Risbollene skal prøves.. huske jeg laget de slik for maange år siden men glemt det ut så godt og få det tipset. vepsebolene er også i min kokebok!! Jeg tror jeg er ferdig stort sett med det meste. NÅ bare kose meg og vaske litt i neste uke.mia

    SvarSlett
  3. Du imponerer meg og inspirerer meg!
    Toril :)

    SvarSlett
  4. Kjære Marit.
    Tusen takk for gode ord.
    Føler med deg i din store sorg over din sønn som har gått bort så brått..særlig stor blir jo sorgen i høytider som den vi nå går i mot...

    "Livet blir aldri det samme igjen,nåe et kjært smil har sloknet."
    Kondolanseklem fra meg.

    SvarSlett
  5. Kjøre Toril.
    Så godt at jeg,med mine handlinger og livsglede,kan være en glede for deg...klem.

    SvarSlett
  6. Kjære Mia!kos deg i din julestri du også..
    Med alle kakemonsene i dette huset må alle oppskrifter 3-dobles hvis det skal holde noen dager...jeg er en av dem...hiih..
    Juleklem fra meg..

    SvarSlett