fredag 15. juni 2012

Helg igjen..

Fredag 15.6.12 ...denne uka fikk jeg svar fra svar fra genforskerne på Haukeland om jeg har en arvelig kreft-type eller ei...jeg møtte til samtale på SUS på onsdag ettermiddag...det er viktig å vite for de to jentene mine om de er i risikosonen eller ei...

...heldigvis så hadde jeg ikke arvelig type...det er jo lov å ha flaks av og til da!!...så da kan vi puste ut på det området...tenk!!..at jeg som har hatt så mye uflaks i denne sammenhengen skal ha flaks akkurat når det gjelder dette da...

...men likevel anbefaler de at jentene mine begynner å gå til mammografi 10 år før jeg fikk kreft,altså i en alder av 31 år...med så mye brystkreft det er blant yngre damer nå så tror jeg at jeg ville anbefalt å begynne tidlig uansett...

...i går hadde vi den årlige grillfesten på skolen til ungene som er den offisielle sommeravslutningen(selv om det er ei uke igjen..)...vi var jo ganske heldig med været også...kald nordavind,men stort sett sol...så her var det bare å være tidlig ute og finne den luneste kroken...kjekk avslutning på skoleåret...

...i dag fikk jeg landa aldri så lite på solsenga faktisk...vi stod opp til sol og blå himmel,så skya det over litt,før det ble fint igjen...godt å få fornya fargen litt,nå er det bare ei uke igjen,så reiser vi til Egypt...og jeg og ungene gleder oss en hel haug...det skal bli såååå deilig å reise ifra dette kalde været...

...i ettermiddag ble vi forlatt av den ene ungen etter den andre...Storebror og ei venninne skal på båttur i helga med faren hans...Broremann skal på overnatting hos en kompis fra klassen...da var det bare Småfrøkna igjen her hjemme...jaja,greit det også...

5 kommentarer:

  1. SOL SOL KOM IGJEN.....Dere må vera glae dokke som har litt sol i vente..har jo vært noen timer sol denne uken men ikke en hel dag.ja ja kansje kommer kongen nei "solen " får man synge!!! Dere må ha en riktig god ferie høres helt topp ut. klem fra mia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mia!!
      Ja,skal man få noe sol så nytter det ikke å sitte her hjemme og vente på den iallefall...den må reises etter...
      Takk for gode ferieønsker,håper du også får en fin ferie..
      Klem fra meg!!

      Slett
  2. Hallo Synni!
    Ingen vits å ta fram solsenga i dag heller, ikke her iallfall :-(
    Godt å høre at det går SÅ bra med deg, men jeg har et spørsmål til deg. Plages du enda av munntørrhet etter cellegifta? Det gjør nemlig jeg, våkner av at jeg er så tørr i munn og hals at det svir.
    Noen gode råd av deg eller andre som kommenterer bloggen din?
    God helg i regnvær fra Trofast leser

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trofast leser!!
      Nei,solsenga blir ikke mye brukt her heller for tida,nei...desverre...
      Når det gjelder munntørrhet...det er en bivirkning av alle medisinene jeg går på...vet ikke hva du går på,men hvis du ser på den informasjonen som følger med i medisinene,så ser du under bivirkninger om det følger munntørrhet med...
      Jeg står på flere medisiner som har munntørrhet som bivirkning og summen av dem er ikke bra i lengden...
      Jeg våkner også på natta med en munn som er så inntørka at det skal mye til for å få normal fuktighet og det gjør vondt i munnen som du sier...
      Gode råd ja...jeg har noen sugetabletter som heter Xerodent som kan brukes både natt og dag...jeg bruker dem om natta,det er da problemet er størst..
      Andre råd:
      Alkohol på kvelden lager enda mer munntørrhet,inklusiv all mat som fører til tørste,salt mat,chips,skalldyrmat,salt kjøtt osv..jeg prøver å unngå for mye av den sorten på kveldstid...
      Jeg har alltid vannflaske med meg på nattbordet og overalt jeg ellers befinner meg..alltid tyggegummi i veska..
      Man kan også kjøpe en gel på apoteket til å smøre på tennene når man legger seg(men den synes jeg smakte pyton)..
      Ellers er det VELDIG viktig med nøye renhold av tennene,fluor morgen og kveld..jeg går også til tannlegen to ganger i året.
      Håper dette kan være noen gode råd til deg!
      Klem fra meg!

      Slett
    2. Hei igjen og takk for mange gode råd, Synni!
      Du kan jo mer om munntørrhet enn legene mine, godt jeg kan spørre deg :-)Jeg leser ikke pakningsvedlegget på medisiner, det står så mye skummelt der, æsj! Tannhygienen er jeg nøye med - går hos tannlege hvert halvår og skyller med fluor morgen og kveld. Han har kommet med et råd iallfall og det er å presse litt sitron i vann, surheten i sitronen setter igang spyttkjertlene, men det er ikke alltid det hjelper heller.
      Ha det god så lenge og ta vare på deg og dine. Om 1 uke er tvillingjentene våre og jeg på Tenerife og gubben kommer etter når han får ferie, he he.
      Kos dere i Egypt og husk bikiniene, jeg har våre liggende klare :-)
      Klem fra Trofast leser

      Slett