mandag 27. september 2010

Helg og klassetur..

Fredag 24.9.10 Stønn...jeg som hadde tenkt å sove godt og lenge i natt ble først liggende våken en time før jeg sovnet(høyst uvanlig for tida) og for sikkerhets skyld våknet jeg klokka 6,gjennomvåt av svette.. Jeg stod opp og tørka meg,gikk på do og la meg igjen,men da var gubben våken også og lurte på om vi ikke bare skulle stå opp...som sagt så gjort..

Det ble en liten,stille time,med levende lys,på morran det...småfrøkna kom snikende 6.30,men ble sendt i seng igjen med ei bok..litt fornærma,menmen...

Etter at ungene kom seg på skolen støvsugde jeg 1.etasje,satte på to klesvasker,la sammen  klær og hang opp klær på snora...det blir jo aldri tomt for støv og skitne klær!!!! Jeg skulle ha meg en god middagskvil litt utpå dagen for å være opplagt for en klassetur med antatt sein leggetid,lite søvn og tidlig opp....men akk,når man trenger det som mest,blir det minst...håpløst...jaja,da får jeg vel ta det igjen lørdag ettermiddag når vi kommer hjem igjen...(trodde jeg...)

Formiddagen dagen gikk med til pakking og handling til Den store klasseturen til Ørsdalen for femte klasse på Orstad skole. Sovepose,liggeunderlag,dyne,pute,klær,mat,regnklær,varme klær,lommelykter og litt til...

Klokka 16.15 var jeg og femteklassingen klar med pakket bil og en liten pit-stop innom Kiwi for å handle med oss litt knask og brus.. Etterpå var det rett opp på skolen for samling og innlessing av flere unger og bagasje... Vi var nesten 50 stk med unger og foreldre så deltakelsen var på topp...(32 elever og resten foreldre...)

Vi ankom Ørsdalen i 18-tida og voksne,unger,soveposer,bager,ryggsekker mm bare veltet ut av alle bilene...snakke meg om maurtuetilstander.. Det var om å gjøre å få pløya gjennom lokalene fortest mulig fir ungene...det var forholdsvis fort gjort...det var nemlig ingen stor skole...kun ett klasserom...!! Men,skolen ble nedlagt for 10 år siden og ble nå bare brukt til utleie..

Ungene la selvfølgelig sin elsk på gymsalen og du kan vel tenke deg støynivået på over 30 aktive unger og ett piano som slippes løs i en gymsal...det var ikke en ørens lyd å få...heldigvis var det en lur hjerne som hadde tatt med seg et kompressorhorn til å bruke når de skulle være rolige eller samles fra fjern og nær....

Utover kvelden var det mange aktiviteter,underholdning og mye morro..i 23-tida avsluttet vi med pølser grillet på bål mens fullmånen lyste mellom skyene...da klokka nærmet seg tolv og de fleste hadde krøpet i pyjamasen og lagt seg i soveposen kom to militære i full uniform og kommanderte alle ungene i klærne,og de skulle være mørke, til oppstilling ute på plassen...ungene trodde ikke sine egne øyne og noen av jentene ble litt blanke i øya...

Da alle mann var stillt opp på rekker i gruppe skulle vi ut og gjemme oss i mørket innenfor området til skolen..så skulle de gå rundt og lyse og lete etter oss...ble vi lyst på med lommelykt var det bare å gå ned til oppsamlingsplassen..vi var to damer som slengte oss ned under noen store greiner i skogkanten,der lå det ei jente og en gutt fra før og kommentaren var: åhh,så godt at det kom noen voksne...dette var litt skummelt..

Nærmere 00.45 ble ungene beordra i seng...gutter og mannfolk i gymsalen...jenter og damer i klasserommet...men jeg klarte å lure til meg mitt eget lille soverom i en liten gang foran ei ytterdør(hva gjør jeg ikke for litt nattero...)...ahhhh,stille og rolig...eller....ingen som hører om jeg snorker...det påstår nemlig min elskede at jeg gjør....???

Det ble jo masse fnising og fjolling fra ungene og noen forsøk på hysjing..men det ble ikke stille før et mannfolk brølte kl 00.55 : nå e det nok!! Ver rolige!! DA ble det stille og jeg tror alle sovna før det gikk 5 minutt... Jeg fikk faktisk sove til 7.30..da ble det masse knirking i ei dodør,men jeg lå og slumra til 8 før jeg stod opp...stiv og støl etter å ha ligget på hardt underlag,men det kunne faktisk vært verre...natta ble ikke så gal som jeg var redd for på forhånd...

Klokka 9 var det frokost og etterpå var det ut og bånn gass med aktiviteter(som papirflykasting,hvor mange skritt er en kilometer(mitt lag vant),hvor mange ting kunne vi finne ute på M,lage en sang fra hvert lag om turen osv...)frem til kl 12.30,da var det tid for lunsj, pakking,rydding og utvask... Klokka 15 var vi tilbake på skolen...alle ungene hadde hatt det kjempekjekt...det syntes vi voksne også..

Men jeg kom hjem med en dundrende skallebank,surr i hodet av tusen stemmer(føltes sånn) og trøtt i trynet.. Da vi kom hjem ble det et forsøk på en kvil men det var så mye rot og stemmesurr i hodet mitt og isbil-musikk at jeg måtte gi opp å sove,det ble bare å ligge å slappe av...men det var jo litt godt det også...

Lørdagskvelden ble kort isteden så jeg tok det igjen der... Søndagen har gått med til husarbeid og tv..jeg og småfrøkna lå på sofaen i tre timer og så Skal vi danse og Jakten på kjærligheten fra 15-18 og koste oss med litt av hvert... Broremann var hos en kompis... Nå er det snart kvelden etter ei begivenhetsrik helg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar