lørdag 21. mai 2011

...shopping,sykling og litt til..

Onsdag 18.5.11 ...jaja..da var det hverdag igjen...godt at disse dagene er over,selv om det har vært kjekt...ungene skal på skolen...litt trøtte,men det går over...

...jeg har ryddet vekk alt som heter 17.mai,bunader og finklær...nå er det inn i den gamle tralten...i dag har jeg ingenting på planen...hmmm...tror at jeg og Storebror får ta en liten shopperunde...mannen min skal på kurs onsdag,torsdag og fredag,så da har jeg ikke bil...fikk da kjøpt litt også...hihi..

...knekkebrødboksen er tom,så her må det jobbes igjen...jeg lager 5 ladninger med knekkebrødingredienser..den ene bruker jeg med engang,de 4 andre lagrer jeg i 4 brødposer,så er det bare å ta frem en pose neste gang det er tomt...greit å slippe å stå å måle opp hver gang,bare tilsette vann...kan det bli enklere???...

Torsdag 19.5.11 ...det nærmer seg helg igjen...dagene går unna...ungene er sendt avgårde på skolen og jeg lurer på hva jeg skal finne på i dag...egentlig skulle jeg vært og levert tilbake noe jeg kjøpte i går,så jeg fisker litt med Storebror om han har noen planer...

...yess...han skulle ha kjøpt noe til det nye anlegget til bilen,så han slipper meg av på M44....vi avtaler at han henter meg om en time...praktisk med unger i hus som har lappen!!


...kvelden blir brukt til å lage ny ladning med ingredienser til  mine grove rundsykker,så får jeg lage dem når det passer...det er tomt for de også  i fryseren...hmmm...hvem er det som spiser meg ut av huset da tro...???...er nok meg selv går jeg ut i fra...hihi...

....Fredag 19.5.11 ...overskya og litt sol i dag....hmmm...kanskje jeg skal ta meg en luftetur på sykkelen ???...ikke blitt mye sykling denne uka nei...

...klokka 9.10 dro jeg avgårde i det jeg trodde var mer eller mindre vindstille...hmm....der tok jeg skammelig feil...jeg sykla 4.13 mil i mer eller midre stiv kuling forfra eller fra sida...noen kast hadde lyst til å sende meg av veien,så jeg måtte holde ekstra fast i styret...jeg begynte rundt Frøylandsvannet til Bryne,snudde mot Kvernaland...

...så syklet jeg en vei som går opp på Lyefjell som jeg visste gikk mot Ålgård,der det stort sett var bare oppoverbakker i motvind...og ikke annet enn oppoppopp...og etterhvert lurte jeg på hvor ialle dager jeg var....hmm..

...etter et par ensomme mil på denne veien dukket det plutselig opp et skilt med Kvernaland 8 km på,da vrengte jeg over og svingte inn,til tross for at jeg så at den veien også gikk oppoppopp...jaja,jeg fikk da kjørt meg litt i bakketrening...det kan jo være greit etter hva jeg har hørt når det gjelder Nordsjørittet...

...når jeg først har sykla den løypa så er det egentlig ei løype som er grei å ta til tross for oppoverbakkene...lite trafikk...traff ikke en eneste syklist...og svært lite biler...var hjemme igjen 2 timer senere

...gjett om det var godt med knekkebrød og en middagskvil etterpå...???...etter kvilen var det bare å stupe uti arbeid...middag...pakke for to unger som skal på vift i helga,pakke inn en pakke...(i julepapir med juletape-siden vi ikke hadde noe annet,...hihi)...gjøre klar en annen pakke som Storebror har kjøpt mens jeg kvilte(sa jeg noe om snille unger med lappen???),takk klompen...,og begge pakkene og ungene...skal være med på vift...

...så var det avgårde med ungene og et lass med klær som de har vokst ut av og ungene i huset på vift gjerne kan ha glede av...etterpå ble det et par timers shopping på Jærhagen...jammen fant jeg noe der også...men nå er det jo mange uker siden sist jeg var og myste i klesbutikker også da...nå er det helg!!!!!

4 kommentarer:

  1. Hei

    Jeg tror jeg har oppskrift på de samme knekkebrødene...eller kanskje ikke... Det er veldi enkelt å smelle alt sammen, men å få det jevnt ut på bakeplate - uten å bli hissig - nei, det får jeg ikke til... Noen gode råd? Eller oppskriften på grove rundstykker?... Som du forstår er jeg ingen typisk husmor, men jeg prøver :-)

    Er full av beundring over pågangsmotet ditt!

    margrethe, en leser av bloggen din

    SvarSlett
  2. hei Margrethe!
    Kjekt å høre fra deg!
    Oppskriften på knekkebrødene mine kommer fra Wencge på GodMorgenNorge..det gjør rundstykkene også..
    1.ikke la deigen svelle mer enn 15 min..
    2.jeg ble hissig jeg også i starten..
    nå bruker jeg tre brett som jeg fordeler det på,da slipper du at de blir for tykke og ikke blir sprø..da er det mye lettere å fordele deigen...helt jevne trenger de vel ikke å bli?..det er ikke mine...det viktigste er at de blir gjennomsteikt og sprø...på vanlig bakepapir kan du se under om papiret er tørt,da er de ferdige.
    3.jeg bruker en myk slikkepott og kliner det utover med,til det er noenlunde jevnt,men som sagt:jeg står ikke i evigheter for å få de helt jevne...jo lenger tid du bruker,jo mer tørker deigen inn og vanskeligere blir det...
    Åpne døra og slipp ut damp innimellom,da blir de fortere ferdige...
    Rundstykkene er kjempegreie å ta rett fra fryseren,tine dem i mikroen og spise dem varme..mmm...min lunsj,med brunost på...
    Lykke til med begge deler.
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  3. Hei Jeg har ett lite råd ang. utbaking av knekkebrødene. Jeg var også irritert i begynnelsen grrrr kliss kliss. Men så fikk jeg en glup ide syntes jeg hehe
    Jeg også deler oppskriften på tre stk. bakebapir. Bruker også ett 4.bakepapir som jeg legger oppå røren, kjevler med kjevla mi, ingen kliss. Supert bare prøv. :)

    SvarSlett
  4. Hei Mona! Det var jammen et godt råd...det skal jeg prøve neste gang..
    Klem fra meg!!

    SvarSlett