onsdag 17. november 2010

Resepter,medisiner og sånn...

Onsdag 17.11.10 Ahh,var bedre denne natta,ja...opp og hopp...etter frokost og unger til skolen skal jeg være på trening klokka 9..bodystep i dag...etter trening var det gratis brunch for alle..kos at de gjør sånn for oss som trener...

Etter treninga ble det tid til å kjøpe litt flere julegaver,faktisk mange,hihi...,broderitråd og perler..... var innom legesenteret for å hente resepter,for så å hente medisiner...spurte de på kontoret om det ikke gikk an å få reseptene sendt hjem...joda,men det ville koste over 80 kr..!! Jeg føler ikke at jeg gjør annet enn å springe på legesenteret for å hente nye resepter etter å ha bestillt dem....det er stadig noen som trenger fornying...

Jeg spurte også om det ikke gikk an at jeg kunne få resepter som varer et helt år,slik at jeg kan ta ut medisiner for 3 måneder hver tredje måned...jeg ble satt opp på tlf fra legen,så kunne jeg diskutere det med ham...det gikk an å lage spesialavtaler for pasienter i spesielle situasjoner,som meg,fikk jeg beskjed om..

Etterpå dro jeg til nærmeste kjøpesenter for å handle og hente medisiner...mens jeg var der ringte legen og jeg la fram mine spørsmål til ham også...joda,det var mulig å endre på det vanlige opplegget...Etter nyttår skal jeg få nye resepter som varer et år,og som er regnet ut slik at jeg får ut medisin for tre måneder hver gang jeg henter..oog så får jeg alle reseptene på en gang,slik at jeg fornyer alle samtidig...

De reseptene jeg sitter med nå leverer jeg bare inn igjen når jeg får de nye...det skal bli en fryd med det nye systemet...jeg er så lei av å ringe først for å bestille resepter,for så å renne legesenteret ned for å hente dem og så til stadighet ha resepter på medisiner som skulle ha vært levert på apoteket for å hentes igjen...eller plutselig bli stående både uten resepter og medisiner...jaja,allslags problemer sier nå jeg da..

Kvelden har gått med til å hjelpe Småfrøkna i gang med å veve armbånd med navnet til Broremann i perler slik at han får armbånd til jul..hun var faktisk veldig flink til å følge mønsteret jeg laget for henne...jeg husker at jeg og min søster laget mange sånne da vi var yngre..

..nå er det neste generasjon som skal ta over,da er det viktig at mamma lærer fra seg det hun kan..strikking har hun fått taket på for lenge siden...kjekt når ungene har interesse for håndarbeid...det gir dem mye glede oppover...enten det er å strikke genser til typen(hvem har ikke gjort det??) eller å sy juleduker,bunader osv..

Nå roper Gismo på meg og vil ha nattmaten og nattakosen sin,og jeg kjenner at jeg mangler middagskvilen i dag..senga og boka kaller..natti,folkens..

4 kommentarer:

  1. Hei
    Kjekt at du har fått ordnet deg med en mer praktisk måte å få resepter og medisiner på.Det er jo så mye annet å bruke tiden på. Du må jammen meg ha mange å kjøpe julegaver til.Godt at du snart er ferdig da:)jeg har som sagt ikke begynt enda men heldigvis har jeg ikke så mange jeg må kjøpe til.
    Så kos deg videre frem mot jul med mann og barn og mange kjekke og positive gjøremål:)
    Klem fra Ingunn.

    SvarSlett
  2. Heter Gubben også Gismo? Siden han er hjemme antar jeg at han også får nattemat og nattekos, eller tar jeg helt feil her? Flott med den nye medisinordningen, du er tøff som tenker på slike ting, men hvorfor i helsiken kan ikke Nav eller de ansatte i legesenteret opplyse om slike praktiske ting. Tenk for gamle mennesker hvor mye lettere en slik ordning ville bli for dem, men tror du de får opplysniger om det, det tror ikke jeg.

    Jeg sitter fremdeles og ser utover et rødt hav som naturligvis er knallblått, sola skinner, og egypterne skjeller og smeller et eller annet sted. De har alle slaktet et lam, en ku eller en kamel denne uken, for de feirer عيد الأضحى‎ ‘ og da får de stakkars dyra skåret over strupen. Vi var i byen om mandagskvelden og da sto det sauer og gjeiter over alt som skulle slaktes neste morgen. Stakkers dyr, de var livredde for alle menneskene og alle bilene, å være dyr, eller kvinne for den sakens skyld, i et muslimsk land er ikke noe dans på roser skal jeg si deg. Vi snakkes.

    SvarSlett
  3. Du er en racer med julegaver og god planlegging. tror sannelig du kan få handle noen gaver for meg og:)

    når det gjelder resepter-det er mulig å la reseptene ligge på apoteket om du bruker det samme hver gang. da kan du ringe inn bestilling når du ser det begynner å bli fritt av noe. ring i god tid:)så slipper du en tur i allefall. om du liker å ha reseptene med deg når du reiser fungerer ikke dette så godt men du vet nok selv hva som funker for deg.

    jeg er begynt i praksis på kreftavd og det er mange inntrykk å sortere. det er utfordrende men givende så langt..

    nordlandspia ønsker deg en god helg med gubben og ungan

    SvarSlett
  4. Hei Ingunn!! Joda,har vært ivrig etter å bli ferdig i år...skal kose meg etterpå vet du!

    Hei Bestemor! Nei,gismo er marsvinet,og mannfolk skal det ikke sys puter under armene på så brødskiva får han smøre sjøl...mener jeg...hihihi..men kos er jo noe helt annet da... Når det gjelder reseptene så er det jo som jeg har sagt før:man skal være frisk for å være syk,sånn er det med den saken..man får ingenting gratis her i verden...høres deilig ut i Egypt ja,slakt eller ikke slakt...sol og varme er nå deilig lell....!! Kos deg!

    Hei Nordlandspia! Ja,jeg har alltid vært en god organisator og effekti til å få ting gjort...hihi...du får sende lista,så sender jeg regninga... Jeg vet at man kan la dem ligge på apoteket men fremdeles er det jo jeg som sitter med jobben å bestille resepter,hente dem og hente medisiner..tror det nye systemet mitt er bedre..kan nok tenke meg at det er utfordrende å begynne i praksis...praksis er noe helt annet enn terapi..men som sagt...husk mennesket bak journalen og apparatene...men det vet jeg at du gjør... Stor klem til dere alle tre!!!

    SvarSlett