onsdag 9. november 2011

Du milde måne!! Jeg er målløs!!

Onsdag 9.11.11 ...nå skal de jaggu meg begynne å diskutere om vi kreftpasienter skal få dyr,livsforlengende behandling for å ha en mulighet til å få noen dager,uker,måneder eller år ekstra...

...det er rett og slett skremmende at de med feite lønninger nå skal sette seg i et lukket forum(for å unngå tilfeller med: Hvorfor skal ikke akkurat JEG få leve??),for å avgjøre om pengebruken ved livsforlengende behandling er riktig eller om livet burde vært avsluttet tidligere på oss kreftpasienter=å ikke gi oss livsforlengende behandling for lenge,i tilfelle pengebruken ikke er riktig fordelt mellom pasientene...

...jeg blir målløs...skal de virkelig begynne å bestemme når vi som har havnet i dette uføret skal dø???...når skal denne hakkingen på oss kreftpasienter ta en slutt??!!!...

...ikke klarer de å holde den nye 20-dagers-regelen for start av behandling heller...på tv får vi nesten hver dag møte nye personer som har fått kreft,men som fremdeles,etter både 3 og 4 måneder,ikke har fått startet behandlingen...andre sine svar er rotet vekk og folk har ikke fått beskjed før det er forseint eller når kreften har spredd seg videre...

...nå er det rett før jeg sier at jeg håper at en av de som skal sitte og diskutere dette selv får kreft...eller en nær pårørende,så kan de føle selv på kroppen hvordan det er å være i denne situasjonen,enten selv eller som pårørende...og hvor sterkt håpet om å leve lengst mulig kan være...spesielt for barna sin del...

...at andre skal sitte å bestemme når de skal stenge pengesekken og si at nå har DU fått nok,nå må du være snill å dele litt med andre også...jeg kunne bli så inn i heiteste forbanna at jeg kjenner at sikringene i sikringsboksen ryker en etter en...

...når bestemmer de seg for at kvoten min er oppbrukt da...??!!??....

...det er da jeg som kreftpasient med uhelbredelig diagnose sitter her og lurer på når jeg ikke vil fp noen behandling lenger fordi de vil bruke pengene som dette ville kostet en annen plass...

...hvorfor betaler vi egentlig skatt gjennom hele yrkeslivet lurer jeg på...er ikke det for å være med å betale for de ytelsene vi en dag kan komme til å trenge??!!

6 kommentarer:

  1. Hei Synni. Hvilket forum er det du har sett, dette har jeg gått glipp av. Verste jeg har hørt - det kan bare ikke stemme. Jeg er stum !! Selv synes jeg det er flott at det nå er så mye fokus og diskusjoner om kreft i media og nyheter, det er eneste måten å få ryddet opp i helsevesenet. Og jeg har tro på at nå vil kreftpasienter og pårørende få enda bedre behandlinger og støtte fremover. Det vil alltid i en debatt være noen sauehoder, men de vil snart bli slaktet. Har først ballen begynt å rulle så vil dette spre seg til en fordel. På tide at noen tok tak i dette, vi er mange som støtter dere ikke glem det !!! Min pappa kom også forsent i køen, og vi har selvfølgelig lurt på hadde han vært 10 år yngre ville han fått behandling raskere da ? En begynner jo å lure. Vi er alle i fare for å få kreft før eller siden, og dette har "folk" fått øynene opp for. Det som gjør meg forbannet er alt dette dere på toppen av sykdommen må gjennomgå !! At dem som er svake og ikke klarer å si ifra greier ikke å holde seg flytende. Jeg lærte dette fra deg, en må være FRISK når en er alvorlig syk og ta selv kontrollen over sykdommen. Passe på at alt går etter planen, feil og svikt er så altfor høyt. Nettopp derfor er det så flott å finne slike som deg som gir klar beskjed og slipper oss inn slik at vi kan få et skikkelig bilde på hvordan det er å være kreft syk. Jeg har lært utrolig mye ved å lese innlegg her inne. Så takk Synni, dere hjalp meg å takle pappas sykdom som pårørende !! Men jeg må også få sende en hilsen til K2- for noen vidunderlige og flotte mennesker som jobber der. Mvh, Unni ;)

    SvarSlett
  2. Jeg ble kvalm da jeg leste dette, ja det er sant, jeg ble fysisk dårlig. Har ikke lest om det i mediene enda, men hvis dette blir vedtatt, burde tusenvis av mennesker demonstrere i gatene i hver by i Norges land.

    De norske politikerne kritiserer de landa som har dødsstraff, men hva er dette? Jeg har ikke ord. Olejefondetfolka taper penger hver eneste dag fordi de har investert feil i utlandet, mens norske kreftpasienter kan ikke få de medisinene de trenger fordi det er for dyrt.

    Jeg kunne skrive side opp og side ned, men jeg må slutte ellers kommer jeg med stygge ord her som ikke passer seg på trykk.

    SvarSlett
  3. Dette er det sykeste jeg noen gang har hoert. For min del er dette 100 ganger verre enn eutanasi som er i Norge forbudt ved lov!! Jeg er sjokkert.

    SvarSlett
  4. Jeg har foreslått deg som en av to kandidater til nomineringen av årets blogger. Håper at det er i orden? Det står i det siste innlegget mitt som heter Årets blogger.
    Det dreier seg jo selvfølgelig stort sett om mote, sminke og den slags, på tide at vi nominerer skikkelige bloggere, er dere ikke enige?

    SvarSlett
  5. Hei Unni. Det var i tv2-nyhetene i går kl 18.30..takk for et flott innlegg. Det er ingen tvil om at mange kreftpasienter kunne ha overlevt,hadde vi hatt et bedre system og bedre oppfølging av alle etater,systemer,undersøkelser osv...
    Jeg er glad for at bloggen min var til hjelp for deg,det er jo også håpet og målet med bloggen,at kreftpasienter og pårørende kan ha glede og nytte av den. Klem fra meg.

    SvarSlett
  6. Hei eljos. Det er helt iorden for meg! Men det spørs vel om det er denne målgruppen de er ute etter,men sett i gang!! :)

    SvarSlett