tirsdag 20. juli 2010

På tide å skrive noe...???!!!!

20.7.10. Nei,nå er det jammen på tide å få skrevet noe her etter utallige forespørsler...
Joda...vi hadde to deilige uker i Egypt...har du ikke vært der er det absolutt å anbefale..har du familie med deg er det Sharm el Sheikh som er plassen...vil du bare dykke så reiser du til Hurgada.

25.6 kl 1o satte vi oss i en fullpakka bil for å kjøre til Oslo for å overnatte til neste dag siden flyet skulle gå kl 7.15. Vi kjørte i min sønns bil,som ikke er laget for denne kroppen..seteryggen har en merkelig bulk midt i,og under rumpa finnes det nesten ikke støtdempere...jaja..fin ungdomsbil likevel..

Etter 9 timer på tur ankom vi hotellet og fikk stabla oss inn på rommet. Etter å ha studert menyen og prisene i hotellets restaurant satte vi oss i bilen og kjørte til nærmeste pizzasjappe(10 min). Mat og drikke der for alle 4 kostet det samme som 1 middag på hotellet...det er jo lov å bruke sunn fornuft...(og pizza er best!!)

Klokka ringte kl 04.00 lørdag morgen..stønnn..trøtte tryner ja...men etter frokost og pakking stod vi klare da bussen kom som kjører til flyplassen...noe vi ikke visste var at siden vi hadde en overnatting(på Clarion Airport Hotel),så fikk vi gratis parkering hele ferien på hotellets parkering..ikke verst!! Sparte mye penger der!!

Etter diverse kontroller og innsjekking,shopping i tax-freen og litt venting kom vi oss omsider inn på flyet..litt trøtte i tryne,men ellers bra..
Fem timer på flyet..ganske tålmodige unger..så dukker ørkenen i Egypt opp i flyvinduene..jippi vi gleder oss!!

Varme,solrike dager i Egypt! Fantastiske dager..hvilken dag er det i dag...vet ikke...vi har ferie....Feriemodusen har for alvor slått inn! Vi koser oss..både store og små.. Den første uka bruker vi på å få litt brunfarge..vi varierer mellom basseng og strand,så blir alle fornøyde..

Om kveldene gikk vi ut og spiste på vår faste plass og kikket i butikker etterpå.. Nå har faktisk ungene blitt så store at de vil se show om kvelden på hotellet vårt også,det er nytt fra tidligere år..men nå har alle mann sovet til 9 hver morgen,så det hjelper også på når det gjelder å rangle litt om kveldene..(vi måtte sette vekkerklokka på 9 hver dag for å komme oss opp i tide og bli ferdig 4 mann på badet før frokosten var ferdig...)

Etter 6 late dager i sjø og basseng er tiden kommet for å oppleve noe mer..
Fredag 2.7 meldte ungene seg på karneval på hotellet. De ble utkledd og sminket som Aladdin,Farao,beduin og magedanserinne/prinsesser. De hadde også øvt inn en oppvisning med dans som de viste fram på scenen..de varkjempeflinke og flotte alle sammen..

Lørdag 3.7 var vi med på tur med firhjuling(ATV) i ørkenen. Mine gamle minner fra motorsykkelkjøring dukket opp igjen...her var det bare å trø bånn gass så fort man fikk anledning..knallkjekt!! Kan anbefales!! Så enkelt at selv mor kan klare det..automatgir og gass og brems på samme hånd..

Det ble en varm og støvete opplevelse...på forhånd var vi surra inn med palestinaskjerf, solbriller og hjelm på toppen av det hele,så vi så ut som noen skikkelige røvere alle mann. Jeg og småfrøkna på samme kjøretøy og de to gutta på samme kjøretøy.

Underveis besøkte vi to beduinleirer og vi fikk kjøpt iskaldt vann og brus...deilig!!
Aldri har vel kald drikke smakt bedre enn da..
Vi fikk med oss solnedgangen også da vi klatret
opp på toppen av fjellet på siste stoppested..
kjempeflott...

Det var kokvarmt der vi hadde leggene så vi fikk svimerker på leggene etterpå. Ungene bak måtte legge føttene i fanget på oss som satt foran...det kom seg utpå kvelden etterhvert som sola forsvant,men det var en prøvelse underveis..det ble noen lufteturer med beina våre rett ut i lufta underveis,for å kjøle ned leggene..

Da vi kom hjem til hotellet og lyset så vi hvordan vi så ut...vi var grå av støv over det hele..shortsen min er egentlig svart,helt ny!!,men det skulle man ikke tro,nei...vi så slik ut fra topp til tå...solbrillene måtte vi pusse flere ganger underveis...til tross for at ansiktet var helt dekket til med skjerf og solbriller var det sand i øynene,øyevipper og bryn var grå av støv og det knaste mellom tennene når vi tygget....aldri har en dusj vært så god og på sin plass...alle 4 måtte i dusjen før noe annet ble gjort...herlig..

Søn 4.7 hadde vi en deilig og rolig dag ved sjøen i et krystallklart vann,rundt 30 gr og vi snorklet og kikket på det mangfold av fisker som er overalt i korallrevene..allerede rett i vannkanten møter man på fisker rundt 25-30 cm i fantastiske farger..jeg bruker å si det slik at det er som å sette foten uti et akvarium og samtidig kunne bade i det...