søndag 11. oktober 2009

16.12.2005.. / Mars 2009

16.12.2005. Utover kvelden etter cellegiften blir jeg dårlig. Er bleik,kvalm,uvel og kaldsvett..Pusten er også raskere enn den bruker å være.

Jeg ringer inn til 1k,får snakke med en lege og forteller hvordan jeg har det. Jeg får beskjed om at røntgen av CVK som ble lagt inn samme dag viser at alt er ok med den.
Selv lurer jeg på om jeg kan ha fått for stor dose av Medrol som gis i forkant av cellegift.

Vi snakker litt sammen og jeg får beskjed om å komme inn og bli lagt inn til observasjon for å overvåkes. Terskelen for innleggelse er forøvrig ganske lav når man går på cellegift..

Det er bare å fortelle mannen hva som skjer,legge siste rest av viktige ting i sykehussekken,som alltid står klar,og ringe etter taxi. Jeg kommer inn i 22-tiden,via akuttmottaket som vanlig.. Begynner å bli vant til dette nå...

Jeg går gjennom vanlig undersøkelse,blodprøver tas,og jeg blir kjørt til avdelingen. Litt senere blir jeg kjørt til røntgenavdeling for røntgen thorax for å utelukke lungebetennelse mm.. Gjennom natten får jeg intravenøsoverføring av væske.

Er en del uvel en stund,men sovner etter noen timer. På morgenen,17.12. føler jeg meg mye bedre.
Må vente på legevisitten og når den kommer blir vi enige om at jeg får dra hjem siden jeg føler meg ok,men med åpen retur dersom jeg skulle bli verre igjen. Blodprøvene var også greie.
--------------------------------------------------------------------------------------
Mars 2009. Årets først vårmåned er her,hekken har såvidt begynt å spire litt. Jeg skal ta blodprøver(de bomma første gangen) og på fredag er det tid for zometabehandling igjen.
Uka begynner med de vanlige fysioterapitimene mine,blodprøver og Pilates.

5.mars.2009.Flott vær i dag,storm og sol! Jeg får skikkelig vårfornemmelser. Håper det varer.

6.mars 2009. Hvor ble vårfornemmelsen av da? I dag er det sludd og 2 gr.

Så er det tid for Zometa igjen.. har ikke lyst.. hvor mange ganger skal de stikke i dag før de treffer blodåra da...( Og jeg har ikke lyst til å se alle de dårlige pasientene jeg møter på kreftpoliklinikken..)
Det ble 2 bom i dag,ikke godt når de bommer og roter rundt inne i blodårene..grr...

Jeg forteller sykepleieren min at jeg har hatt så mye vondt i magen og at jeg kunne tenkt meg å fått sjekka dette opp med tanke på videre spredning av kreften min. Jeg har også mye vondt i korsryggen der jeg har kreft og føler at jeg snart trenger litt mer smertelindring pga det.

Hun går innom og snakker med legen min mens jeg får Zometa. Hun forteller at jeg skal få innkallelse til MR fra topp tom underliv. Godt å få sjekka opp ting for meg. Jeg synes det er bedre å vite,enn å gå og lure,uansett hvor dårlig beskjeden måtte være. Da vet jeg iallefall hva jeg har å forholde meg til...

Etterpå drar jeg for å besøke en gammel dame,oldemor til barna mine,hun er 99,5 år. Jeg synes det er kos å besøke henne og hun setter veldig pris på å få besøk. Dagene kan bli lange for de som sitter i en stol og venter hele dagen. Vi koser oss med wienerbrød,som jeg har tatt med,og kaffe. Blir sittende nesten 2 timer. Tiden går fort i godt selskap...

16.3.2009. Klokken er 12 og det er snart min tur. Jeg skal inn til MR for å få sjekka opp hvorfor jeg har så mye vondt i magen og korsryggen..

27.3.2009. Kl.9.30. KBK. Er på vei inn til legen for å få svar på MR`en jeg tok.
Undersøkelsen viser at det er en lett økning av kreft i lenderyggen(altså nederst i korsryggen) og nye spredninger på ribbein.

Jeg forteller at jeg også har smerter i ansikt og hode som har tilkommet den siste tiden. Har også hatt endel vondt i det brystet som jeg hadde kreft i. Stikninger i brystet og vondt i arrkanten.

Han kjenner på brystet og bestemmer seg for sende meg på Mammografi for å få sjekket dette.

Pga smertene i korsryggen blir det rekvirert stordosestråling,8 GY,som smertelindrende behandling. Denne kan jeg få to ganger hvis det er behov for det.
Jeg blir spurt om å være med i et forskningsprosjekt,Dasatenibstudien,og jeg sier jeg må tenke på det, pga fare for bivirkninger og ingen garanti for effekt.

Det er litt vanskelig å gå inn i slikt når formen er god og vite at med dette blir det redusert livskvalitet igjen..

I påvente av at jeg skal bestemme meg ang studiet, blir vi enige om å vente med endring av hormonbehandlingen til over påske.
Resultatene fra MR viser progresjon(fremdrift) i metastasene,det betyr da at den medisinen jeg går på nå ikke har ønsket virkning..

I min sykdom er det slik behandlingen er; man går på en type medisin så lenge den stabiliserer sykdommen. Når den utvikler seg videre blir den forkastet og man setter i gang en ny behandling inntil alle muligheter er oppbrukt. Enkelt og greit fortalt...

Pga ansikt og hodesmertene blir det også rekvirert en CT-skallebasis.
Han bestiller også en røntgen av bekken.

Det ble en lang konsultasjon i dag pga mange spørsmål om uavklarte problemstillinger. Jeg var inne i over 1 time,men det er viktig å få gode svar og jeg er også flink til å ha med meg lapp slik at jeg ikke glemmer noe.. Gir meg ikke før jeg har fått svar på det jeg vil...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar