søndag 11. oktober 2009

17.12.2005.. / April 2009

Dette bildet tilhører nederste del og viser litt av strekene som benyttes til innstilling av stråleapparat.Har man strålingsperiode på 25 dager må disse holdes ved like hele tiden,hvis ikke må man inn i simuleringsmaskinen igjen.
----------------------------------------------------------------------------------------------
17.12.2005.Hele familien kommer og henter meg på sykehuset i 12-tiden,det er kos. Ungene er veldig spente på å se mamma igjen. Vi kjører i et voldsom snøvær og vi får virkelig julestemning! Håper bare at snøen varer..

Vel hjemme går vi i gang med å lage pepperkaker. Hadde heldigvis gjort i stand pepperkakedeigen i går,før cellegiften. Er det jul,så er det jul!!
Den ene kakeboksen etter den andre blir full med ungenes hjelp,mens snøen laver ned utenfor kjøkkenvinduet. Det blir pepperkakesmaking til barnetv i dag!

Formen er ikke på topp,lite hår har jeg,men søndag er det familiejulemiddag hos svigers,en årlig tradisjon. Kunne tenkt meg å slippe unna,men hva gjør man ikke for ungene sine...

Det er jo en selvfølge at mamma skal være med,de er jo bare 5 og 3,5 år gamle,og ikke i stand til å se hvordan formen til mamma er...

20.12.2005. Julegrøt på jobben i dag. Med julegave selvfølgelig! Jeg vet at de blir veldig glade hvis jeg kommer. Har fått egen invitasjon i posten i god tid.
Formen er langt fra god og jeg nøler litt... Er dette en av mine viktige prioriteringer?

Blir enig med meg selv om at jeg skal gå og steller meg så godt jeg kan,og kler meg litt julefint..
Jeg blir tatt imot med smil og glede. Alle er glad for at jeg tok turen,selv om de visste at jeg nettopp hadde fått cellegift... Og alle synes at jeg ser uforskammet frisk ut,forholdene tatt i betraktning...

Det ble noen fine timer,selv om jeg var utslitt da jeg dro hjem. Stupte rett i seng og ble der et par timer..

22.12.2005 I dag har jeg time til ultralyd,så er det jul!! Nå har jeg tenkt å ta fri til over jul når det gjelder sykehusbesøk,bare så du vet det,du kroppen min!! Her er det jeg som bestemmer !!

Litt senere samme dag kommer den eldste datteren min og forloveden hennes for å være hos oss i jula,det har jeg gledet meg til!! Alle ungene samlet!

Jeg gjør unna de siste juleforberedelsene og koser meg med juletre og alt som følger med... Ungene er også forventningsfulle,pakkene er mange..

24.12.2005. Juleaften!! Ungene er tidlig oppe,dagen er her!!
Kjenner når jeg står opp at magen(galleområdet,gallestein som jeg har vært veldig plaget med siden jeg beg på cellegift) ikke er helt bra. Ikke nå!! Det passer ikke!! Tenker med meg selv at jeg må, som vanlig, være forsiktig med hva jeg spiser...

Dagen går fort med forberedelser av julemat(pinnekjøtt,som jeg elsker!!). Klokka 17 setter vi oss til bords. Det er høytidsstemning i stua! Med juleservise,masse pynt på bordet og masse levende lys. Alle er pyntet og vi er klar for en fredelig julekveld..

Jeg tar ett stykke med pinnekjøtt..bare mååå...det er jo ikke jul,uten...
Resultatet? Jeg får bare mer og mer vondt utover kvelden. Mens vi pakker opp gaver må jeg etterhvert flytte meg over på sofaen,liggende..

Jeg hiver innpå mer smertestillende som jeg har,ved behov,opiat.
Ligger i fosterstilling på sofaen,har noe sinnsykt vondt..

Vi blir enige om å ringe 1k,dette ser ikke ut til å gå over. De ber meg ta mere smertestillende,men uten effekt. Jeg får beskjed om å ringe akuttmottaket og forklarer der hva som skjer. De sier at jeg må komme inn med en gang,de tror det er gallesteinsanfall.

Jeg drar avgårde 23.3o,krøket sammen i en taxi,en taxitur jeg aldri vil glemme... Sjåføren så bekymret på meg og lurte på hvordan jeg ville at han skulle kjøre..seint og uten humper eller gi gass..klarte så vidt å nikke til det siste..

Jeg ble tatt i mot av en sikkerhetsvakt som mer eller mindre bar meg og sekken min inn i første seng på akuttmottaket. Han så veldig bekymret ut på mine vegne...visste ikke hva godt han skulle gjøre for meg før legene kom stakkar..

Jeg lå krøllet sammen i senga da lege og sykepleier kom og kjørte meg inn på en stue. Heldigvis hadde jeg CVK,så de slapp å legge inn veneflon nå. De ser at jeg har store smerter og setter i gang. Jeg forteller alt jeg har tatt hjemme av smertestillende,da sier legen at vi må nok over i en annen gate,og med andre typer smertestillende.

Jeg får i rask utprøvende rekkefølge:
50 mg Confortid injeksjon,
10 mg Ketorax,
5 mg Stesolid og
10 mg Afipran.
Nå kjenner jeg etterhvert at de forferdelige smertene sakte forsvinner og jeg begynner å bli virkelig salig i hodet...alt er bare fryd og jeg er sikker på at nå er jeg ikke langt unna himmelen... Føler jeg svever 2 cm over madrassen... Var det noen som sang engler daler ned i skjul...???

Hehe,jeg hadde fått meg en skikkelig rus og jeg sa til legen at hvis det er slik det er å være narkoman så kan jeg godt forstå higen og trangen etter denne rusen...han lo da.
Det hendte de fikk inn noen av dem som var svært orienterte i hva de ønsket seg av behandling ja...
Jeg ble etterhvert kjørt til 1k,mens jeg døset av,i min salige rus jeg var...

25.12.2005. 1.juledag. Våknet på morgenen etter flere tilsyn i løpet av natten. Mye bedre,men øm i galleregionen. Nye blodprøver ble tatt,som ikke viste tegn til infeksjon,så jeg fikk lov til å dra hjem igjen etter legevisitten.

Jeg ringte hjem og datteren min med følge og de to minste kom og hentet meg. Kjempeglade for at mamma kom hjem igjen,nok en gang.
De hadde jo ikke fått med seg at jeg dro,da sov de..

Resten av juledagene forløp rolig,med svært begrensede inntak av mat...forholdene har vært vanskelige lenge,men nå blir jeg vond i magen bare av ei pære...

27.17.2005. Fikk besøk av hjemmesykepleien i dag for skylling av CVK`en, det gikk greit.

29.12.2005. I dag skal jeg inn til ERCP i forbindelse med gallesteinsproblemene mine. Dette er en undersøkelse som går via spiserøret nedover. De finner ikke noe i gallegangene,og tolker dette som at det ligger masse stein i galleblæren.
De anbefaler,som også er mitt sterke ønske,at jeg blir satt opp til operasjon før planlagt strålebehandling.

31.12.2005. Nyttårsaften ble i år feiret med gode venner.
--------------------------------------------------------------------------------------
April 2009 starter travelt.

1.4.2009 er det foreldre samtaler på skolen.

2.4.2009 er det først:
kl 9.15. Fysio
Kl.12.45 Mammografi.
Kl.14.30 Simulering for palliativ strålebehandlig.(smertelindrende) Det blir sagt at det ikke er særlige bivirkninger med stordosestrålinger..i såfall bare 2-3 dager.

Simuleringen tar ca 45min,da må man ligge helt i ro,ellers må man gjøre det om igjen. I mens blir det tegnet mange streker på kroppen din som maskinen skal stilles inn etter,ved stråling.
Heldagsjobb å være syk...

3.4.2009.

Kl 9.15 Fysio
Kl 14.45 Palliativ strålebehandling.
Etterpå er det å sette seg i bilen og bli stående i kø fra sykehuset og heeeelt hjeeeeeeeeem. Hater det!! Ikke har jeg fått middagskvilen min heller!! Trøtte mennesker i trafikken er som kjent ikke bra...

De neste dagene er jeg kvalm,trøtt og uvel. Magen min stopper helt opp. Tarmene får jo mye stråling.

7.4.2009.

Kl.9.45 Røntgen av bekken.

Dagene går og jeg er fremdeles dårlig og jeg har ikke engang begynt å pakke!!
10.4 skal jeg ta med meg de to minste til Tunisia på påskeferie ei uke.
Dette var ikke med i planlegginga. De lovte meg at bivirkningene etter strålingen ville være over på 2-3 dager..
Her skulle da jeg,som eneste voksen,ta med meg 2 små på tur... hm...

9.4.2009 Står opp og kjenner etter..jippi!!! Jeg har plutselig blitt meg selv igjen og energien er tilbake!! Da er det bare å sette i gang. Ungene som var bekymret over at mamma ikke hadde begynt å pakke...Plutselig stod kofferten på toppen av senga og mamma var i full sving!! Yess,i`m back again.

Fredag10.4.2009. Sola airport,here we come!! Vi blir kjørt til flyplassen av en pappa som er lettet over at mamma kom seg på beina igjen. Det blir en kort flytur til Oslo,så skal vi overnatte på Clarion Airport Hotel. Flyet går rundt 10 neste dag,så dette var en god løsning!

På dette hotellet har man t o m lov til å springe i trappene,så ungene koser seg. Til kvelds er vi bare 5 personer i restauranten. Da blir man iallefall ikke så langt bak i køen..

Vi legger oss tidlig for å være klar til en tidlig avgang,godt med god tid..

11.4.2009 Flyet tar av og vi er på vei til ei herlig"lage gode minner med mamma"-uke. Ikke så bra vær de 2 første dagene,men så kommer sommer`n.
Alt gikk fint og vi kom hjem etter ei flott uke,med mange opplevelser.

27.4.2009 På`n igjen..
Kl 9 fysio
Kl13.30 CT.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar