lørdag 25. desember 2010

Juleaften 2010.

24.12.2010 Juleaften er endelig her...!!.. Dagen som vi alle har venta på så lenge,ja,så lengeeee...tralalala..ungene er oppe rett etter åtte...vi har fri,ingen får stå opp før den tid...sånn er det hos oss...men ungene har smøget seg til dørklinka si og hentet inn julestrømpa til kos i senga,det er lov...

Jeg står opp i 9-tia(vekket klokka 7.30 av min kjære nabo som på død og liv skal måke gårdsrommet lenge før vanlige folk har lyst å stå opp),på tide å komme seg opp..jeg skal til flyplassen og hente Storebror som ankommer 10.30..frokost og julekos før jeg drar avgårde i snøværet...herlig vær å kjøre bil i synes jeg,selv om det er glatt og sleipt som fy..problemet er ikke om jeg klarer å bremse i tide...heller om bilene bak meg klarer det der de ligger klistret oppi ræva på meg...!!..er på plass rett før 10.30,så jeg parkerer og går inn for å vente...

Jeg er hvit av snø før jeg når døra,kjempekos...flyet er litt forsinka,ikke dårlig bare det at han kommer seg hjem med flytransport,nå som det har vært så mye tull...men forsinkelsen er også pga mye snø på rullebanen..jaja...han kommer seg hjem iallefall..

Vi må innom Kvadrat en litt tur på hjemveien,han har et par julegaver han må fikse...jeg er redd for at det skal være kaos der,men vi går rett og slett rundt nesten helt alene...jeg plukket nå med meg to små gaver til jeg,mens jeg ventet...kan aldri bli for mange,hihi...

Vi er snart på vei hjemover..må bare innom matbutikken for to-tre glemte ting der også..like stille der faktisk...vel hjemme er gjensynsgleden stor..helt topp at Storebror kom hjem til jul likevel...og så ble det plutselig flere pakker under treet,for da kom alle de gavene vi hadde lagt vekk,som var hans...og så hadde han flere med seg...de små syns det var veeldig spennende..


Jeg setter i gang på kjøkkenet etter hjemkomst 13.00,der blir jeg værende til middagen er klar og bordet er ferdig dekka..(men gubben var  i god gang med skrelling av kålrapi og poteter,og hadde funnet fram juleservise da vi kom hjem,flink gutt) i 17-tida..pinnekjøtt og kålrabistappe med riskrem til dessert...mmm...

Har fått steinvondt i nakken etter så mange timer med fremoverbøyd nakke...det er kreften som er årsaken og dette blir verre jo lenger jeg står med bøyd nakke..jeg kan sette fingern på hver plass i virvlene det er kreft,det er bare å kjenne hvor det gjør vondt,det....det var det med at alt går bra,så lenge jeg ikke gjør noe,da...

Ungene er veeeldig ivrige etter å få litt fart på middagen,men vi er likevel ikke ferdige før nesten 19.. Da vi var ferdige med å rydde av bordet og vaske opp,ringte det plutselig på døra...der stod jammen nissen!!...han eller var det hun?, fikk komme inn..kjøkkenveien riktignok...og hadde med julegaver til alle sammen...
...hmmm...ingen vet hvem det var...!!!???(er det noen som har noe å tilstå???)
,kjekt var det iallefall,for vi hadde nettopp snakket om at det kom nok ikke noen nisse i år....og ingen var på do heller..hmm...merkelig..


Ungene var helt i hundre og var i allefall klar for å sette i gang med julegavene etter at nissen hadde vært der og gått igjen..vi holdt på i 3 og en halv time før vi var ferdig..pakkene blir levert ut en og en,åpnet så alle får se hva det er,før neste pakke blir plukket ut..ikke noe kaos med alle gavene på en gang her,nei...da er kvelden vi har venta såååå lenge på over på 5 minutt...ingen vet/husker hva de fikk av hvem og det blir et komplett kaos...ikke noe kjekt det!!!

...sånn vil vi ikke ha det..det skal være ro,kos og oversikt synes vi..det er det som er kjekt.. alle var enige om at de var fornøyde da alle pakkene var åpnet...mitt største ønske denne jula(bortsett fra å leve lenge), var nytt fotoapparat med god zoom..det fikk jeg..(men jeg var  jo med og plukket det ut selv da,hihi...som de fleste av gavene fra mannen min..hihihi...da blir jeg fornøyd sier`n...for jeg er så vanskelig sier`n...hihi...og det er jeg enig  i..)..det ble et Fujifinepix HS 10,topp score i flere tester..helt topp kamera synes jeg,det er et hybridkamera...

Da alle gavene var pakket opp begynte både den ene og den andre å bli trøtt,så ungene tok alle gavene med seg opp på rommene sine(som var nyrydda for å gjøre plass til julegavene),kledde av seg og krøp til sengs...vi var ikke så veldig sene vi voksne heller før vi krøp til sengs,men Storebror tok seg en kjøretur til en kamerat...det har i alle fall vært en lang dag for meg,uten kvil og bånn gass hele dagen..kjenner det...

Da jeg hadde lagt meg,slukket lyset og skulle sove fikk jeg så rar følelse i brystet...begynte å lure på om jeg skulle få et hjerteinfarkt eller noe på slutten av kvelden..det ga seg ikke heller,men til slutt sovna jeg fra det...ikke vet jeg hva det var og jeg lever nå fremdeles... GOD JUL!




2 kommentarer:

  1. Hei:-) Jeg fant bloggen din via kreftforeningens sider, har lest litt, men ikke alt. Slik jeg forstår det, så er du uhelbredelig kreftsyk, men med en livsvilje og et livsmot som det står stooor respekt av!! Det er nesten så en glemmer at du er syk, når en leser "dagboken" din! Jeg er jevngammel med deg, og for tre år siden mistet jeg dattern min på 17 år i kreft. Hun sa alltid: " se på meg som menneske Thea, ikke den kreftsyke Thea"!!! Hun trosset sykdom og smerter, deltok i Natodemonstrasjon, gikk på konserter, og forsøkte så langt hun kunne å ha fokus på ting som ga glede og opplevelser. Jeg beundret henne for det, og jeg ser at du også har fokus på ting som er viktig i livet ditt. Jeg er ydmyk ovenfor det! For sykdommen er en drittsykdom! (unnskyld språket:-)) og det er nok av ting som kan dra deg ned vil jeg tro..
    Jeg er ikke lege, men brystsmertene du fikk når du la deg kan jo være alt fra for mye mat...eller også et bittelite angstanfall..det ville i så fall ikke være så rart..Jeg har opplevd det mange kvelder, og trodd at det var hjerteinnfarkt, men vet nå, at det var stress, sorg, ja rett og slett livskrisevondt..
    Mine varmeste tanker til deg, nyt nytt kamera, fine vinterdager og familien:-)
    Beste hilsen fra -che

    SvarSlett
  2. Hei -che.Så inderlig trist å høre om datteren din..hvilken sorg..ingen kan forstå hvilket helvete dere har vært igjennom,og Thea...som var i starten på en ung/voksen del av sitt liv. Håper ikke familie og venner tier hennes død ihjel,men våger å snakke om jenta som levde så inderlig og visste å ta vare på livet her og nå,slik jeg er så opptatt av...både for min egen del og andre som har det så travelt i livet sitt...plutselig en dag har livet tatt en helt annen vending enn det man hadde planlagt..da kan det være godt å vite at man levde mens man gjorde det..den tid jeg måtte ha igjen vil jeg bruke for å skape best mulige minner med og for familien og barna mine,derfor ekstra kjekt med godt kamera :),videokameraet er også tatt frem igjen etter maaange år i dvale(fy oss!!),nå skal det i bruk igjen...levende minner er jo enda bedre enn papirminner.. Dine dager er nok tunge,tiltross for at tre år har gått,men det viktigste er vel å tenke på de årene hun levde,og var THEA som hun selv sa,tenke på alle gode minner...små ting...store ting..men savnet vil nok alltid være der..smertelig og vondt..kanskje mildere med årene,men hun vil for alltid være borte.. Tenk tilbake på alle gode stunder,så vil nok livet etterhvert bli lettere å leve og savnet bli lettere å bære. Fred over Thea`s minne og varme tanker til deg. Jeg ønsker deg et bedre,nytt år..

    SvarSlett