tirsdag 7. august 2012

Inn med Xgeva,ut med Zometa...

Mandag 6.8.12 ...mandag,ny uke,nye muligheter...det gjorde godt med ei god natts søvn...sov faktisk til klokka var 9.05...tror jeg trengte det etter en lang og slitsom søndag...det var deilig å sitte i morgen kåpa og spise frokost,lese aviser mm...da går timene de..

...Småfrøkna dro i stallen 9.30,hun hadde forsovet seg litt til avtalen med hestejenta og var ferdig kledd,spist mm i løpet av sånn ca 5 minutt...utrolig hva de klarer når det er noe kjekt som venter...jeg kan vel nesten si det slik at hun for som en virvelvind gjennom huset...

...jeg ringte til Boots-apoteket på M44 på Bryne i dag for å høre om de hadde inne av den nye medisinen for styrking av skjelettet jeg skal begynne på...Zometaen skal nå byttes ut med en ny og bedre variant...den heter Xgeva og er et enklere medikament å få ettersom man slipper å dra inn på sykehus for blodprøver og få medisinen intravenøst...

...denne kan man få satt som sprøyte subcutant på skiftestua på legesenteret og man slipper blodprøve i forkant...noe av det viktigste med Xgeva er også at den ikke skilles ut gjennom nyrene slik som Zometa,og er derfor ikke giftig for nyrene...

...MEN,som den uskikkelige dama jeg er kommer jeg bare til å få satt den første sprøyta på legesenteret og så tar jeg over jobben sjøl etterpå...subcutan betyr rett under huden(altså ikke i muskler eller vener) og er piece of cake for meg som har holdt på i både 2 og 3 uker i slengen med samme type sprøytesetting hver dag for å få fart på eggveksten i forbindelse med problemene med å bli gravid pga pco...polycystisk ovarie syndrom...så dette kan jeg i blinde...

...sprøytene settes i en valk på magen som løftes opp for å unngå musklene og man setter sprøyta litt på skrå inn i flesket,sånn kort sagt...hihi...gidder IKKE springe på legesenteret for sånt småtteri...hihi...

...denne medisinen var så sjelden at de ikke hadde den inne,men kunne kanskje klare å skaffe den til onsdag,så jeg takket ja til det og måtte ringe til legesenteret for å endre timen jeg egentlig hadde fått på tirsdag til dette til ny time på fredag,optimisten som jeg var at denne hadde de inne...hihi...

...men det Boots på M44 ikke klarer å skaffe klarer heller ingen andre...de er bare rå på å skaffe inn litt sjeldne medisiner og har tydeligvis flere og andre leverandører og grossister enn de "vanlige"apotekene har...

...at SUS endelig har tatt i bruk Xgeva er forøvrig min fortjeneste...da jeg tidligere i vår etterlyste denne istedet for Zometa var svaret at denne hadde de ikke tatt i bruk her på SUS fordi de ikke syntes at resultatene ved forskningene på den var gode og pålitelige nok...så pasienter på Sus:stå på krava!!!..

...da sa jeg som sant var at både Rikshospitalet,Radiumen,Ullevål og flere andre sykehus på østlandet hadde gått over til Xgeva for lenge siden og at Zometa ikke ble brukt lenger sa han at han måtte diskutere dette med de andre legene på kreftpoliklinikken...

...og mens jeg og ungene var i Egypt kom altså vedtaket fra NAV og resepten på Xgeva seilende i postkassen...så det viser at det er viktig at vi kreftpasienter følger med på det som skjer på de store sykehusene slik at alle har de samme retningslinjene og alle får de samme valgene...

...og ved å få pasienten ut av sykehuset og inn på legesenteret sparer jo sykehusene både tid og penger på dette byttet,det er de vel glade for i disse sparetider...Xgeva gis hver 4.uke mot Zometa som gis hver 6.uke...

...jeg kom meg liksom ikke ut av morgenkåpa i dag og på formiddagen ringte en kusine av meg som også er operert for brystkreft og vi hadde visst mye å snakke om...samtidig som jeg snakket med henne gikk jeg og luket og ryddet i blomstene mine ute på terrassen og fikk ordnet opp i alt...

...hun var ute og gikk tur samtidig som vi snakket og plutselig var det gått 1 time og 20 minutt i telefonen...ikke rart jeg var svett i øret...jaja,jeg fikk iallefall gjort noe samtidig også...

...da jeg etterpå mumlet for meg selv om at det kanskje var på tide å få på seg noen klær sier mannen min at nå er det jo kviletid for deg,du trenger vel ikke kle deg da...uuups...plutselig var altså klokka blitt 12.55 og jeg tassa fremdeles rundt i morgenkåpa...jaja...vi har jo ferie da...hihih...

...i seng med meg,kvile,middag og så er det plutselig ettermiddag og Småfrøkna skal tilbake til stallen igjen etter middag...tror hun kunne bodd der hvis hun hadde fått lov...hun hadde hestejenta med seg hjem i kveld,koselig å få snakke med henne og høre hvordan det går med Småfrøkna i stallen og med ridninga...

...nå begynner jeg å få så vondt i ribbeina rett under brystet på venstre side at jeg har store problemer med å sitte fremoverbøyd...det begynte i går kveld i bilen på vei hjem og jeg kjente at bh-en lå og klemte ekstra akkurat over den plassen det gjorde vondt,men jeg kunne ikke akkurat begynne å hive av meg bh-en i bilen heller...

...i dag det ble bare verre og verre utover kvelden så jeg var glad da jeg kunne vrenge av meg bh-en og stupe til køys...og det var heller ikke den eneste plassen jeg hadde vondt...hmm...er det på tide å trappe opp på den faste dosen med smertestillende eller...???...begynner å bli litt mange dager på rad med ekstra smertestillende nå...

...og jeg har jo også hengende over meg at legen på det palliative teamet vil at jeg skal ha en opioidrotasjon(altså skifte av type smertestillende) siden jeg nå har gått i 7 år på samme type...men jeg har ikke lyst,fordi jeg da må legges inn for å ha en kontrollert overgang fra den ene til den andre...og jeg har IKKE lyst til å legge meg inn frivillig...hihi....

1 kommentar:

  1. Hei på deg igjen! Så flott at du får den nye medisinen til styrking av sjelettet! Alle nye og bedre medisiner er jo noe vi absolutt må få tatt ibruk, men det er jo tydelig at man må passe på og mase litt selv også, jeg må nok bli flinkere der ja! Jeg er nå inne i min andre mnd uten medisin, og det er deilig! CT og blodprøver skal tas i slutten av denne mnd. så jeg er jo selvsagt kjempespent!!! Hvis alt er "normalt" (nåja, normalt blir det jo aldri!), så vil de forlenge medisinferien. Tør vel ikke helt å tro på det da, men jeg nyter det så lenge det varer. Hvordan er det med cellegiftspøkelset? Må du igang, eller slipper du unna? Krysser fingrene for deg!! Du ser jo så superflott og sprek ut på bildene så man skulle jo ikke tro du feilet noe som helst! Jeg vasser stort sett rundt i slagstøvler om dagen, det høljer og høljer.....MAKAN!!
    Men regn eller ikke, nyt dagene uansett!
    Stor klem til deg fra Tone N

    SvarSlett